Wanneer je een website of webshop hebt wil je natuurlijk dat hij op internet gevonden wordt, liefst op de eerste zoekpagina van Google, maar hoe?
Tegenwoordig zijn er SEO (Zoekmachineoptimalisatie) specialisten die van Search Engine Optimization hun beroep hebben gemaakt om er voor te zorgen dat jou webshop wordt gevonden op internet. Dat zegt nog al wat over het belang hiervan. SEO is binnen de moderne marketing niet meer weg te denken.
Wat te doen zodat mijn webshop wordt gevonden op het internet? Ik noem mezelf geen SEO expert, hoewel ik er toch al zo’n 18 jaar mee bezig ben. Een aantal tips kan ik dus wel geven. Het belangrijkste aspect is dat je zorgt voor een rijke eerlijke schone inhoud van de website pagina’s, dat vind Google fijn! Verder zijn er goede WordPress Plugins zoals Yoast die je kunnen helpen met de SEO, gratis of tegen betaling. Wil je echt de diepte in? Kijk dan b.v. eens op de website van Internet Marketing Universiteit.
Google is de plek waar je jouw website kan etaleren. Hier wordt je webshop gevonden op het internet. Met de juiste ingrediënten is jouw website, webwinkel/webshop leidinggevend en wordt gevonden op internet. ‘Wat zijn die ingrediënten dan?’ hoor ik je vragen. Je wilt een prominente plek binnen de markt. Dit gaat dus onder andere over marketing. Het zijn niet alleen de ingrediënten die bepalen of de taart smaakt, het gaat er ook om hoe je hem bakt. Om dat aan te tonen geef ik hier het kort de factoren die meespelen.
• Kwaliteit boven kwantiteit
• kies je niche, Rijke content
• Shorttail en Longtail Keywords
• Scheid je website en je webshop
• SEO structuur
• Schone code
• Responsive, adaptive en mobiele website
• Trends
• Interactie
• Gastbloggers
• about
• social
• 2 seconden regel.
Kwaliteit boven kwantiteit, zo wordt je webshop gevonden op internet!
Denk goed na over de inhoud (content) van je pagina. Vertel een eerlijk verhaal dat de lading dekt. Hoe uitgebreider hoe beter. Kijk maar in Google: Wikipedia staat vaak ergens bovenaan omdat de tekst relevant is en bol staat van feiten en links naar verwante onderwerpen. Hoe gedetailleerder je omschrijving is over je niche, hoe meer kans je hebt dat iemand die daar naar opzoek is je zal vinden. IMU zegt dit over de lengte van je content: “Ik houd van rijke tekst, niet van lange. Dat gezegd hebbende: Een langer (en rijker) artikel zal meestal waardevoller worden bevonden dan een kort artikel.” Wanneer je het moeilijk vind om teksten te schrijven, of daar gewoon geen tijd voor hebt: neem een tekstschrijver in armen.
Kies je Niche, Rijke content
Naast de rijke tekst kun je binnen de pagina gebruik maken van meerdere elementen zo als:
De H1 (kop 1), meestal komt H1 maar eenmaal per url voor en dat wordt ook door Google gehanteerd, Voor tussenkoppen in de tekst gebruik je dus geen H1 maar H2, H3 en H4, in de eerste alinea zet je de keywords waar je op gevonden wil worden. Om een keyword extra kracht mee te geven kun je het dik drukken, De tussenkoppen (H2 en H3), Zorg ervoor dat het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden ook regelmatig terugkomt in de tekst van je artikel, maar ga niet keywordspammen!
aha… dus… zo wordt je webshop gevonden op internet…
Longtail keywords zijn meerdere keywords waarop je gevonden wil worden, waardoor je door de bezoeker die specifieker zoekt makkelijker gevonden wordt. Als voorbeeld, wanneer ik opzoek ben naar ‘Thermische heren sokken van alpaca wol’ en ik vul bij Google ‘sokken’ dan vind ik minder snel wat ik precies zoek, daarom vul ik ‘Thermisch heren sokken van alpaca wol’ in, en krijg snel een goed overzicht.
Nog een paar tips: Beginnen met een plaatje, plaatjes optimaliseren, de bestandsnaam, titel & alt tag, Google afbeeldingen, plaatjes in de tekst, video SEO, Bonus tip: YouTube integreren in je website, geïntegreerd middels een ‘Bioscoop pagina’. zo dat ze op de pagina blijven, interne links, outbound links (links naar andere websites) b.v. Wikipedia
Scheid je website en je webshop
Heb je op je website een webshop? Scheid ze dan. Hou de website voor informatie over je bedrijf en je blog over relevante onderwerpen aangaande je niche. Maak je webshop los waardoor hij helder blijft, zodat de potentiële klant niet verdwaalt binnen de site, maar gericht wordt gestuurd om tot koop over te gaan.
SEO structuur
Houd je menu structuur kort, 2 lagen diep is genoeg. Des te dieper je gaat, des te minder waarde Google namelijk aan je artikelen gaat hechten. Mijn blog zie ik als de voorkant, dat ik de plek waar ik de dingen publiceer die mij bezig houden en inspireren. Zet een kennisbank in de footer: De artikelen in de kennisbank zijn bedoeld om bezoekers uit Google te krijgen. Dat zijn bezoekers die zoeken (middels longtail) naar achtergrondinformatie m.b.t. je niche. Dit is meer de ‘basiskennis’. Zet gerelateerde artikelen naast of onder je blog (categorieën, tags, slugs). Zet een inhoudsopgave in je artikel (‘anchorlinks’) als interne links, zoals hierboven het rijtje van de factoren die meespelen.
Schone code
Google leest de broncode van je website. Wanneer er in de broncode eerst allemaal JavaScripts en css codes staan zal Goole deze lager ranken. Zorg er daarom voor dat in de broncode je relevante tekst bovenaan staat. In wordpress zijn er plugins te vinden die kunnen helpen. Website cache is erg handig, het zorgt er namelijk voor dat je website sneller kan worden geladen. Dit om te voorkomen dat de webserver telkens weer dezelfde website moet laden.
Responsive, adaptive en mobiele website
Tegenwoordig worden websites voor 70% bezocht met de mobiele telefoon. Zorg er voor dat je website of webshop hier goed op wordt weergegeven. Je kan dit testen met een webtool van Google: Google Search. Dus maak je website/webwinkel responsive, adaptive!
Trends
Google houdt zich bezig met de actualiteit. Om daar op in te spelen kun je in je blog artikeltjes schrijven die verband houden met de trant binnen je vakgebied. Dit zorgt weer voor een hogere PageRank.
Interactie helpt ook jou webshop om gevonden te worden op internet
Wanneer het mogelijk is om een reactie te plaatsen op je berichten ontstaat er interactie. Jij kan dan weer reageren op hun reactie. Hiermee communiceer je met jouw klanten en betrekt ze er bij. Dit schept uiteindelijk weer ‘long tail’ zoekopdrachten met de woorden die je bezoekers hebben geschreven. Het is dus zeker aan te raden om interactie op je website te stimuleren. Je kan hiervoor zelfs gastbloggers vragen om de interactie nog breder te krijgen.
About
Onderzoek wijst uit dat het interactie-verhogend werkt wanneer een lezer het gezicht van de auteur ziet. Schrijf een kleine bio over je zelf en zet er een leuke foto bij!
Social
Maak het mogelijk op je website om directe likes of shares te creëren d.m.v. socialmedia knoppen. Google geeft officieel aan dat zij niet kijken naar het aantal ‘likes’ van Facebook op een url. Het is echter wel zo dat Google al jaren data van Facebook opkoopt en ook in de zoekresultaten komen websites die door jouw vrienden ‘geliked’ zijn eerder naar voren. Denk aan socialmedia zo als Google +, Twitter, Facebook en Youtube. Het draagt allemaal bij tot het totaalplaatje van jou site!
2 seconden regel
Een effectieve homepage is zeker van belang. Gemiddeld doen bezoekers er 3 seconden over om te besluiten of hij/zij op die website gaat blijven.
Een nieuwe bezoeker op jouw website kent je bedrijf, je diensten, jou als ondernemer en de kennis in je hoofd niet en komt dus volledig objectief en ‘koud’ binnen. Denk dus niet te snel: ‘Mijn website is de mooiste, de beste, de leukste. Blijf je afvragen:
• Welke markt / welk vakgebied je bedient
• Wat je doet / welk probleem je oplost
• Wat jou uniek maakt, je unique selling points
• Welk actie je van een bezoeker vraagt (call-to-action)
Wanneer er keuzestress bij je bezoekers optreed haken ze af. Hoe specifieker je business is, des te sneller je jouw doelgroep bereikt. Dus: Wat is jouw unique selling point? Neem 1 doel per pagina: Probeer je bezoeker per pagina dus het liefst maar 1 keuze te geven. Elke pagina op je website heeft zodoende een specifiek doel.
Ik probeerde dit bericht kort te houden, en dat het toch langer is geworden zegt genoeg over al de aspecten van SEO. Ik hoop dat je een beetje een indruk hebt gekregen. Heb je vragen? Stuur een berichtje, en we helpen je verder!
Mail: studio@code-en-design.nl
Succes met je business.
Guido